I våra rekryteringsprocesser fungerar Facebook och andra sociala medier som en överlägsen kanal i att finna de absolut bästa kandidaterna. Varför? För att vi genom sociala medier når även de passivt sökande kandidaterna, som inte aktivt söker jobb via de traditionella kanalerna.
Kan jag inte göra detta själv?
Facebook är ett fantastiskt annonsverktyg som kan användas av alla. Med förhållandevis liten kunskap kan du själv målgruppsstyra annonser så att du når relevanta kandidater utifrån ålder, intresse och plats. Utifrån detta kommer du dock inte att imponeras av dina resultat!
Vad kan vi som ni sannolikt inte kan?
Lång erfarenhet ger självklart bättre resultat. Erfarenhet får man av tester och åter tester. Det finns många parametrar och ta hänsyn till. När vi letar kandidater i sociala medier, som Facebook, använder vi exempelvis all vår kunskap om:
- När på dygnet annonser vid olika rekryteringar får bäst effekt.
- Vilken typ av inlägg du ska skriva för att få bäst spridning och interaktion med jobbannonsen.
- Hur lång text ska du använda i annonstexten och i jobbannonsen för att få flest interaktioner och ansökningar.
- Vilka bilder och videos som ger bäst effekt.
- När och om man ska använda hashtags vid annonsering.
Utöver detta använder vi oss av sekundära datakällor för att komma åt målgruppen. Detta gör att målgruppen blir mycket mer precis. Visste du att mindre än 16% av användarna på Facebook har angett sin jobbtitel och bakgrund?