Idag är det mycket prat om att man ska synas på Facebook. Hänger du med i de senaste trenderna så har du säkert märkt en förändring den senaste tiden, till följd av att Facebook ändrat sin algoritm. En av dessa förändringar innebär att företag får sämre organisk spridning än tidigare! Vad betyder detta för dig?
Varför har Facebook ändrat algoritmen?
Facebooks grundare, Mark Zuckerberg, presenterade dessa förändringar redan den 11 januari i år. Han skriv då att ändringarna grundar sig på återkoppling från Facebooks användare som tyckte att privata meddelande och händelser fick allt för lite plats på plattformen. Flödena svämmade över av företagsinformation. Facebooks förändring av algoritmen innebär således att företag får mindre plats i flödet medan dina vänner få mer utrymme. För dig som företag innebär detta att det blir allt svårare att nå dina följare om du inte betalar för det. Detta gäller även viktig och intressant information såsom lediga jobb på företaget.
Vad innebär detta för dig?
Om du är beroende av trafiken från Facebooksidan eller av att dina följare ser dina budskap: då kommer du att påverkas av denna förändring! Om det är en tröst så är du inte ensam – förändringen drabbar alla företag på samma gång. Det som kommer att bli ännu viktigare framöver är engagerande innehåll, vilket innebär inlägg som folk gillar, delar eller kommenterar. Exakt vad förändringen av algoritmen innebär för dig är svårt att säg. Det bästa är att mäta och testa regelbundet. Förvänta dig även att förändringen inte är färdig. Facebook kommer sannolikt att testa och justera sin algoritm ytterligare under framtiden.
Varför gör detta SEO viktigt?
När trafiken minskar i de sociala flödena, så blir trafiken från andra flöden ännu viktigare. Se därför till att din webbsida är SEO anpassad och hittas vid relevanta sökningar på Google. För att säkerställa att våra annonser hittas av rätt personer, erbjuder vi alltid SEO påläggning på alla de jobbannonser vi lägger ut.
Läs mer om våra tjänster eller kontakta oss.
Av Jonny Rosengren – specialist på online marketing